Az elmúlt két kutatási szezonban, 2019-2020-ban dokumentáltam először egy épületfeltárást nagyrészt digitális fotogrammetriával, erről írok ebben a bejegyzésben. Ha a lézerszkenner, amiről legutóbbi írtam, csodálatosan informatív a geometriára nézve, a digitális háromdimenziós fotogrammetria viszonylag új – az utóbbi öt-hat évben széles körben elérhetővé vált – módszerével lenyűgöző kicsinyített másolatokat kaphatunk bármilyen tárgyról, helyszínről, amit kellően körbe tudunk fotózni. A régészeti feltárás nagyrészt egy kézműves munka, amit a kutató jelenléte, személyes közreműködésre, megértés és értelmezés kísér végig. A feltárásról készült rajzzal ezt a megértést és értelmezést is ábrázoljuk, dokumentáljuk.
A fotóval való dokumentálásról még egy teljesen kívülálló is sejtheti, hogy olyan valaki, aki nem volt a helyszínen, és nem vett részt személyesen a feltárás folyamatában, kevésbé tudja azonosítani, hogy mi van a képen, mint aki ott volt. Ezért a fotogrammetria és a szkennelés, bármennyire vonzó, magunkkal vihető másolatot adnak egy helyszínről, a jelenlétet, megfigyelést és tisztítást, értelmező munkát sehogyan sem pótolják. Az objektumok mibenlétét, térbeli, kronológiai összefüggéseit az ásatást végző, vezető régész kell, hogy megállapítsa.
A régészetben mindig különösen érdekelt a rajzi ábrázolás. Tevékenynek mondható évfolyamunkban már az egyetemi években szerettem ezeket a feladatot ellátni az ásatásokat szervező és vezető barátaim mellett (Regöly-Somoly, Csíkszentkirály, és a többi). Ez azóta is folytatódott, és ezúttal Kisszékelyen, a falu 19. századig fennállt Árpád-kori kis templomának K. Németh András és Varga Máté által vezetett feltárásán működhettem közre. A templomásatás értékelése elsősorban az ő feladatuk, amit a Várak, kastélyok, templomok magazin 2019-es évkönyvében, és több más helyen már megtettek. Épületkutatói szemmel – bár ez inkább csak benyomásnak nevezhető – annyit emelnék ki, hogy az alapfalak kivitelezésének minősége, a kitűzés pontossága talán az épület teljesen elpusztult felmenő részeinek minőségére, színvonalára is enged következtetni.
Kisszékely a Tolnai-hegyhát nagyrészt ma is tölgyerdőkkel borított dombságának egyik rejtett, elbűvölő kis faluja. A környék természeti értékeit a Négyszögletű kerek erdő tanösvénnyel fedezhetjük fel, a nevet Lázár Ervin meséje ihlette, aki a szomszédos Alsórácegrespusztán nőtt fel, és idős korában sok időt töltött Kisszékelyi házában. Ha létezik a valóságban a mesebeli erdő, akkor biztos, hogy a kisszékelyi erdő az.
A falu szélén, az erdő alján a patkóíves szentélyzáródású kis Árpád-kori templom teljes egészében téglából épülhetett, a terepszint alatt a felmenő falaiból a hajó déli oldalán maradt meg egy hosszabb, és az sekrestye északi oldalán egy rövidebb szakasz, a többi helyen a kiszedett alapfalak árkai jöttek elő nagyon szépen András és Máté felügyelete alatt, és egy jelentős részlet maradt meg még a szentélyalapozás északi részéből. A hajó alapfalai a templomocska kis méretéhez képest kifejezetten masszívak, 1,3-1,5 méter vastagok voltak, ami az épület tekintélyes magasságával függhet össze, és ehhez kapcsolódó gondos, körültekintő kivitelezésre utalhat.
A fotogrammetriával végzett dokumentáció hagyományos, és „hagyományos” eljárásokra támaszkodott. A helyszín közös, alapos végignézése nyomán készítettem egy viszonylag részletes áttekintő értelmezést nem léptékhelyes helyszíni manuálé formájában, ezután Pekli Szabolcs geodétával geodéziai GPS műszerrel végigmértük az alaprajz, a felszínek, metszetek fontosabb pontjait (összesen 185 pontot). A bemért pontokat //pontszámukkal együtt// ceruzával jelöltem az alaprajzi vázlatomon, hogy tudjam utólag, mit mértünk.
![]() |
Helyszíni szabad kézi vázlatrajz |
A digitális fotogrammetria alkalmazásával ebből a profi és ingyenes kiadványból ismerkedtem meg alaposabban, amit mindenkinek tudok ajánlani. Ebből részletesen megtudható többek között, hogyan, milyen beállításokkal fotózzunk, mi mindenre figyeljünk oda. Ez a felhasználóbarát angol kiadvány sokban hozzájárult, hogy nagyon megkedveltem ezt a módszert: számomra önmagában egy kézzelfogható varázslat a képpontpárosításból felszerkesztett, bámulatosan pontos és részletes modell, amit megszakítatlanul a felületek valódi fotó minőségű képe fed. Kétségtelenül egy álom válik valóra ezzel mindenkinek, aki tárgyak, helyek dokumentálásával foglalkozik.
A modell részlete - fotótextúra a modell hálófelületének kiemelésével |
A felszín textúrázatlan modelljének nézete (a szentély felől nézve) |
A digitális fotogrammetria valamennyi párosítható pixelt térben felszerkeszt, így rendkívül részletes modellt hoz létre |
Napközben felhőtlen napsütés volt, ezért este és korán reggel kellett fotózni, hogy a zavaró árnyékokat elkerüljük.
A templom további építészeti értelmezésével, elemzésével a feltáró régészekkel közösen szeretnénk a közeljövőben előállni.
A Négyszögletű kerek erdő négyszögletű-kerek templomáról nálunk többet már csak az erdő mesebeli lakói mondhatnak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.